Publikationen - Samantha Ruppel


Aufsätze in Zeitschriften und Sammelbänden


“The Future is Bright” – A Way Forward for the Tigray Conflict    | 2020
Ruppel, Samantha/Adeto, Yonas Adaye (2020): “The Future is Bright” – A Way Forward for the Tigray Conflict , PRIF Blog, 16.12.2020.

Local Peacebuilding and the German Civil Peace Service   | 2020
Ruppel, Samantha (2020): Local Peacebuilding and the German Civil Peace Service. Civil Conflict Transformation Between Partnership and Power Imbalance, PRIF Report 4/2020, Frankfurt/M.

#EndSars: How Social Media Challenges Governance – the Case of Nigeria   | 2020
Ruppel, Samantha/Olu, Arowobusoye (2020): #EndSars: How Social Media Challenges Governance – the Case of Nigeria , PRIF Blog, 27.10.2020.

Good News from Countries around the Global South in Times of COVID-19   | 2020
Ruppel, Samantha/Sander, Alena (2020): Good News from Countries around the Global South in Times of COVID-19 , Kölner Forum für Internationale Beziehungen und Sicherheitspolitik e. V., 7.8.2020.

Kenyans Helping Kenyans – Solidarity and Nairobi’s Informal Sector in Times of COVID-19   | 2020
Ruppel, Samantha/Sander, Alena (2020): Kenyans Helping Kenyans – Solidarity and Nairobi’s Informal Sector in Times of COVID-19 , Kölner Forum für Internationale Beziehungen und Sicherheitspolitik e. V., 23.6.2020.

When your lab is the world but the world is closed down - Social Science Research in times of Covid-19. Elephant in the Lab.   | 2020
Ruppel, Samantha (2020): When your lab is the world but the world is closed down - Social Science Research in times of Covid-19. Elephant in the Lab., Elephant in the Lab, 9.6.2020.

The learning effects of United Nations simulations in political science classrooms   | 2020
Leib, Julia/Ruppel, Samantha (2020): The learning effects of United Nations simulations in political science classrooms, in: European Political Science, DOI: https://doi.org/10.1057/s41304-020-00260-3 .

Ab in den Süden. Herausforderungen der Feldforschung | 2019
Ruppel, Samantha/ Sander, Alena (2019): Ab in den Süden. Herausforderungen der Feldforschung im globalen Süden, in: Zeitschrift für Politikwissenschaft, 30, 141-160.

Studentische Lerneffekte in Simulationen der Vereinten Nationen | 2019
Leib, Julia/ Ruppel, Samantha (2019):  Studentische Lerneffekte in Simulationen der Vereinten Nationen, in: Zeitschrift für Friedens- und Konfliktforschung, 8(1), 99-111.

Die Vereinten Nationen simulieren: „MainMUN“ als fächerübergreifendes Planspiel der Weltpolitik | 2018
Brühl, Tanja/ Leib, Julia/ Peltner, Anne/ Ruppel, Samantha (2018): Die Vereinten Nationen simulieren: „MainMUN“ als fächerübergreifendes Planspiel der Weltpolitik, in: Meßner, Theresa/ Schedelik, Michael/ Engartner, Tim (Hg.): Planspiele in der sozialwissenschaftlichen Hochschullehre, Frankfurt am Main: Wochenschau Verlag, 181-191.

#zeichensein – Zeichen setzen für eine offene Gesellschaft | 2018
Paul, Magdalene/ Ruppel, Samantha (2018): #zeichensein – Zeichen setzen für eine offene Gesellschaft, in: Dümling, Bianca/ Löchelt, Kerstin/ Zimermann, Germo (Hrsg.) Christliche Jugendarbeit in der Migrationsgesellschaft. Begegnungen mit kultureller und religiöser Vielfalt gestalten, Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 256-264.

Praktische Erfahrungen mit internationalen Workcamps im Bergwald | 2015
Klinger, Sebastian/ Philipp, Stephan/ Ruppel, Samantha (2015): Praktische Erfahrungen mit internationalen Workcamps im Bergwald, in: Anliegen Natur, 37 (1), 102-106.

Vom Afrika-Archiv zum Frobenius-Institut | 2011
Lünser, Nils/ Ruppel, Samantha, Weist/ Lino, Vogel/ Vanessa (2011): Vom Afrika-Archiv zum Frobenius-Institut, in:  Jebens, Holger  (Hrsg.): Herbarium der Kultur: ethnographische Objekte und Bilder aus den Archiven des Frobenius-Instituts, Universität Frankfurt Frobenius-Institut, 27-30.


Rezension


Ruppel, Samantha 2018: Rezension zu: Goetze, Catherine 2017: The Distinction of Peace. A Social Analysis of Peacebuilding. Ann Arbor, in: H-Soz-Kult, 30.08.2018,<www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-28342>.


Konferenzen und Vorträge


Leib, Julia und Ruppel, Samantha 2020: Same same but different: Local perceptions of peace processes in Liberia and Sierra Leone. Paper für die International Studies Association (ISA), 25-28. März, in Honolulu, USA - Panel “Narratives and Peacebuilding” (abgesagt auf Grund von Covid-19).

Ruppel, Samantha 2020: Supporting local actors in times of conflict – The civil peace service and its various actors. Panel bei der Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Friedens- und Konfliktforschung (AFK), 12.-14. März in Villigst (Schwerte, Westphalia).

Ruppel, Samantha 2019: Taking the local seriously – Insights from the Civil Peace Service. Paper für die ISA-Accra 2019 „Exploring the Agency of the Global South in International Studies (Practices)“ in Accra, Ghana.

Ruppel, Samantha 2019: Participant observation and ethnographic fieldwork as instruments for international relations research. Paper für die CEEISA-ISA Joint International Conference 2019, “International Relations in the Age of Anxiety” in Belgrade, Serbia.

Ruppel, Samantha 2019: Questioning liberal peacebuilding – answers from Civil Peace Service. Paper für die CEEISA-ISA Joint International Conference 2019, “International Relations in the Age of Anxiety” in Belgrade, Serbia.

Leib, Julia und Ruppel, Samantha 2019: Learning Effects of United Nations Simulations in Political Science Classrooms: An empirical Study regarding Different Levels of Knowledge. Paper für die 60th Annual Convention of the International Studies Association (ISA), 
27.-30. März 2019, Toronto, Kanada.

Brühl, Tanja/ Leib, Julia/ Ruppel, Samantha 2019: „Goethe goes UNO“ Studentische Lerneffekte in Simulationen der Vereinten Nationen. Poster für das Symposium ,Forschendes Lernen oder lernendes Forschen?‘ am 24./25. Januar 2019 an der Goethe Universität Frankfurt am Main.

Leib, Julia und Ruppel, Samantha 2018: The Empirical Effects of Unites Nations Simulations in Political Science Classrooms: An Empirical Study at Different Levels of Complexity. Paper für den Workshop “Beyond Descriptions and Good Practices. Empirical Effects of Active Learning Environments on Political Science Students’ Learning Outcomes” der European Consortium for Political Research (ECPR) Joint Sessions of Workshops, 10.-14. April 2018, University of Nicosia, Zypern.

Ruppel, Samantha 2017: Teilnehmende Beobachtung und ethnologische Feldforschung als Instrumente der Friedens- und Konfliktforschung, Papier für den Workshop „Empirische Methoden in der Friedens- und Konfliktforschung“ der Arbeitsgemeinschaft für Friedens- und Konfliktforschung (AFK), 9.-10. Oktober 2017, Universität Mannheim.


Ruppel, Samantha 2013: Die Mungiki in Kenia: öffentliche Wahrnehmung und Definition eines nichtstaatlichen Gewaltakteurs, unveröffentlichte Masterarbeit, Fachbereich Gesellschaftswissenschaften, Goethe-Universität, Frankfurt am Main.

Ruppel, Samantha 2013: Das kulinarische System der Luo im Einflussgebiet des Großraums Mombasa, unveröffentlichte Masterarbeit, Fachbereich Philosophie und Geschichtswissenschaften, Goethe-Universität, Frankfurt am Main.